Høringssvar vedr. Østergårdshaven i Hjortshøj

Jeg appellerer til, at byggeprojekter, der vil fjerne smuk natur på centrale områder i såvel Aarhus midtby som forstæderne, tænkes rigtig grundigt igennem. Man bør stille sig selv spørgsmålet: Kan vi i stedet bygge på et område, hvor vi ikke skal fjerne noget smukt, gammelt og sjældent for i stedet at erstatte det med mursten og beton?

Rådmand Kristian Würz har i den seneste tid fortalt om sine (gode) visioner om at plante 10.000 bytræer i Aarhus og sikre, at aarhusianerne har nærhed til naturen og det grønne. Men i Hjortshøj står vi i den omvendte situation. Vi har ikke brug for ”erstatningsnatur”. Vi har allerede træerne. Men der er planer om, at en stor del af dem skal fjernes. De er gamle og sjældne - der er endda tale om bevaringsværdig natur. Helt konkret henviser jeg her til planerne om at bygge rækkehuse, hvor den gamle Østergårdshave ligger i dag.

Vi forstår godt, at byen skal vokse som alle andre Aarhus-forstæder. Vi har allerede haft en rekordvækst med 40 % siden årtusindeskiftet. Byen har brug for en ”puster”, hvor infrastruktur og faciliteter får mulighed for at gro og matche det øgede befolkningstal, før byen er klar til et stort rykind igen.

Byudvikling betyder ikke, at landsbyerne udenfor Aarhus skal omdannes til skaldede, historieløse enklaver. Sørg for at bevare en rest af det grønne, det smukke og det fælles. Det er netop det, der gør byer som Hjortshøj attraktive. Min dreng stod med store tårefyldte øjne, da skovhuggerne forleden gik i gang med at sikkerhedsbeskære træerne med motorsave: ”Mor, de sætter træerne på igen bagefter, ikke?”. Man kan trække på smilebåndet, når børn siger sådan nogle ting. Men det slog mig, hvor ret han havde. Hvor ondt det gør, når vi gør vold mod gammel natur på den måde. Særligt når man slet ikke kan forstå prioriteringen. Man bør se på, hvor vi i Hjortshøj har plads, og hvor der ikke er noget smukt og bevaringsværdigt, der skal rives ned.
Rydder man Østergårdshaven, rammer man Hjortshøj lige i hjertet.

INDLÆG AF
KARINS
Kommune: Aarhus
Dato: 01.09.2017
Tema: b) Bykvalitet og liveability for alle

Kommentar på indlæg

Der er ingen kommentar til dette indlæg pt.